تحلیل بیست داستان کوتاه رسول پرویزی و تـأثیرپذیری او ازجمــال زاده
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده الهه رستمی
- استاد راهنما احمد رضایی
- سال انتشار 1391
چکیده
داستان کوتاه با انتشار مجموعه ی «یکی بود یکی نبود» جمال زاده در سال 1300ش آغاز شد. جمال زاده با استفاده از شیوه ی داستان نویسی غربی این مجموعه را به نگارش درآورد. ظهور چنین داستان هایی با وجود ضعف های ساختاری سبب شد رئالیسم اجتماعی و ساده نویسی به عرصه ی داستان وارد شود. عده ای از نویسندگان به نگارش داستان هایی با سبک واقع گرایی روی آوردند، از میان آن ها می توان رسول پرویزی را نام برد. او به عنوان یکی از پیروان سبک داستان نویسی جمال زاده که به تقلید از مکتب رئالیسم و زبان طنز او پرداخته، شناخته می شود. فقدان بررسی های لازم و کافی درباره ی این نویسنده سبب نگارش این رساله گردید. در این پژوهش ضمن بیان ویژگی های رئالیسم، چگونگی به کارگیری آن ها را در داستان های پرویزی نشان داده و به تحلیل داستان هایی با زبان طنز و جدی پرداخته ایم، بعلاوه میزان تأثیرپذیری یا تقلید پرویزی از جمال زاده را مورد بررسی قرارداده ایم. حاصل تحقیق نشان می دهد که پرویزی مقلَد محض آثارجمال زاده نبوده، در عین حال داستان های او پختگی و برجستگی آثار جمال زاده را ندارد؛ داستان های پرویزی بیشتر خاطره گویی یا طرحی ناتمام در شرایط اقلیمی خاص همراه با زبانی طنزآمیز است بنابراین او اساس کار خویش را از جمال زاده اتخاذ کرده و در به کارگیری زبان عامیانه و طنزآمیزی و نشان دادن واقعیت های اجتماع در قالبی طنزآمیز و سیاسی مقلَد جمال زاده بوده است، اما درزمینه ی خلق نوع شخصیت های کودک، درون مایه های متنوع و ایجاد صبغه ی محلی در داستان دست به نوآوری زده است. روی آوردن او به مسائل سیاسی سبب فاصله گرفتن او از داستان نویسی و اهداف متعالی خود گشت؛ بطوری که در مجموعه ی لولی سرمست تأثیر آن را می توان دریافت.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل نمود زیرطبقات در آثار رسول پرویزی
در جوامع شهری همواره گروههایی زندگی میکنند که از نظر وضعیت معیشتی در پایینترین سطح بهسر میبرند که به «زیرطبقات» (Under Class) شهرهاند. زیرطبقات در نظام قشربندی اجتماعی طیفی وسیع از افراد را در بر میگیرد که اعمال و کنشهایشان در جامعه تأثیرگذار و از جهاتی بسیار مخرّب و منفی است و هزینههایی فراوان برای جامعه در پی دارد. لومپنها، در کانون این طبقة اجتماعی، حضوری پررنگ در عرصة جامعه و د...
متن کاملبررسی و تحلیل نمود زیرطبقات در آثار رسول پرویزی
در جوامع شهری همواره گروههایی زندگی میکنند که از نظر وضعیت معیشتی در پایینترین سطح به سر میبرند که به «زیرطبقات» (under class) شهره اند. زیرطبقات در نظام قشربندی اجتماعی طیفی وسیع از افراد را در بر میگیرد که اعمال و کنشهایشان در جامعه تأثیرگذار و از جهاتی بسیار مخرّب و منفی است و هزینه هایی فراوان برای جامعه در پی دارد. لومپنها، در کانون این طبقة اجتماعی، حضوری پررنگ در عرصة جامعه و در ...
متن کاملمؤلفههای کارناوالی در شلوارهای وصلهدار از رسول پرویزی
اثر نظری و نقّادانهی باختین پارهای از مفاهیم اساسی را در تحلیل متون ادبی وارد میکند. کارناوال یکی از پدیدههایی است که توسط باختین مطالعه شده است. وی درصدد است که بر ارزش خنده و فرهنگ مردمی و خندهدار تأکید کند. این یک مفرّ موقت است که به عوام امکان میدهد از قید و بندهای تحمیلشده توسط رژیم رسمی جدا شوند تا آزادی و برابری را تجربه کنند. از این رو اغلب پشت خنده، پیامی جدی نهفته است. داست...
متن کاملبررسی تطبیقی داستان های کوتاه منفلوطی و جمال زاده
داستان کوتاه در دهه هشتاد قرن نوزدهم میلادی در غرب ظهور کرد و همزمان با تحولات سیاسی و اجتماعی نیمه اول قرن معاصر ایران و کشورهای عربی، وارد این سرزمین ها شد. داستان کوتاه با تلاش و ابتکار ادیبان و روشنفکران بزرگی چون مصطفی لطفی المنفلوطی در مصر و محمدعلی جمال زاده در ایران به یکی از مهم ترین انواع ادبی در این کشورها تبدیل شد و توجه خوانندگان بسیاری را به خود معطوف ساخت. این دو ادیب، نویسندگانی...
متن کاملشگردهای طنز پردازی رسول پرویزی در کتاب "شلوارهای وصله دار"
طنز از انواع فرعی ادبیّات و زاده ی اعتراض است. آیینه ای است که نظارگان چهره ی هرکس جز خود را در آن می بینند. طنز تصویر هنری اجتماع نقیضین است. طنزپردازی در حکایات فارسی سابقه ای دیرینه داشته، اما سابقه ی آن در داستان های کوتاه به بعد از مشروطه بر می گردد. درون مایه، آماج و شگردهای طنزپردازی مهم ترین عناصر آن به شمار می آیند. مراد از شگردها، تکنیک ها و شیوه های طنزپردازی است که عمده ترین آن ها عب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023